Gestalt koučink
Gestalt přístup v koučování je založen na zážitkovém učení teď a tady. Každý z nás existuje pouze v přítomném okamžiku a svá rozhodnutí činí v přítomnosti. Gestalt koučování se zaměřuje na celostní prožívání, zahrnuje přemýšlení, chování a emoce. Konkrétní prožívání, uvědomování myšlenek a pocitů je podstatou našeho kontaktu se sebou a se svou konkrétní situací. Otevřenost, bezpečí, zvědavost, kreativita, schopnost zkoumat přítomný okamžik jsou nástroji Gestalt kouče.
Gestalt koučink:
podporuje zaměření na přítomný okamžik
pomáhá identifikovat důležitá témata a s nimi spojené prožívání
vede k integraci získaných zkušeností, oceňuje tvořivé chování a dialog
vytváří tvořivý a laskavý přístup k sobě
pomáhá uvědomovat si vlastní potenciál, kvality a zdroje energie.
Gestalt přístup přináší hlubší uvědomění, radost, živost a energii.
Co je na Gestaltistech odlišného?
Základní pro práci Gestalt konzultanta a kouče je jeho schopnost vidět a oceňovat kvality jednotlivců i skupin, dovednost přijímat věci takové jaké jsou, vstupovat do živého kontaktu s lidmi, jací jsou a podporovat kontakt mezi různými částmi systému.
Gestalt kouč vždy pracuje v dialogu, nevystupuje jako expert na problémy, dokáže naslouchat a podporuje a je partnerem při vytváření změny. Klade důraz na prohloubení uvědomování – myšlenek, pocitů i tělesných pocitů; vede koučované k intenzivnějšímu vnímání přítomného okamžiku a toho, co je v něm skutečně důležité.
Podporuje zdravější a zajímavější prožívání, při jeho práci nechybí blízký kontakt a energie. Pomáhá najít synergická řešení, umožňuje a facilituje dialog mezi různými částmi systému. Vždy respektuje a bere vážně odpor, který se může při práci s lidmi objevit. Nepřistupuje k němu jako k nepříteli, ale vítá jej jako potenciální zdroj energie.
Historie Gestalt přístupu v organizacích
Teorie Gestalt terapie byla vytvořena a rozvinutá Fritzem Perlsem, Laurou Perls a jejich následovníky v 50. – 60. letech minulého století. Od počátku svého vzniku a využití ve skupinách osobního rozvoje i v klinické praxi se stala natolik přitažlivou, inspirativní, funkční a efektivní při svém použití, že její aplikace v dalších oborech na sebe nedaly dlouho čekat. Jednalo se o využití ve vzdělávání a hlavně pak o Gestalt v organizačním poradenství.
POKRAČOVÁNÍ
K rozšíření Gestalt přístupu v organizacích velkou mírou přispěl americký psycholog Edwin Nevis, který v roce 1987 publikoval knihu „Organizational consulting: A Gestalt approach“. Kniha se zabývá použitím základních teoretických postupů Gestalt přístupu ve firemním prostředí. Podle Nevise je hlavním přínosem Gestalt poradenství zvyšování uvědomění toho, jak fungují reálné procesy v organizaci a posílení schopnosti uskutečnit akci, která vede ke zvýšení efektivity výkonu této organizace. Používá koncept kontaktního cyklu, coby nástroje vhodnému pro diagnostiku zdravého a nezdravého organizačního prostředí. Popisuje vhodné intervence vedoucí k možné nápravě. Jinými slovy můžeme říci, že prací Gestalt konzultanta je napomáhat zvýšení uvědomění způsobem, který podpoří organizaci v tom, aby mohla aktivně reagovat a pracovat na libovolném projektu, reorganizaci nebo na výzvách spojených s řízením firmy.
Individuální a týmový koučink
Indiviuduální koučink
Koučování je proces intenzivního rozvoje, který podporuje dosahování stanovených osobních i profesních cílů koučovaného. Napomáhá posilovat sebeuvědomění, rozšiřovat možnosti, měnit zaběhané stereotypy a nacházet nová řešení. Jde o tvořivý proces mezi koučem a koučovaným, který posouvá klienta směrem k realizaci jeho cílů a vizí a přispívá k uskutečnění udržitelných změn v jeho pracovním i osobním životě.
Koučováním lze rozvíjet oblasti jako je vedení lidí, sebeřízení, vztahová komunikace, další profesní nebo životní směřování, rovnováha pracovního a osobního života.
Gestalt koučink je velmi efektivní, když řešíme:
témata spojená se vztahy s ostatními lidmi
vztah k sobě, sebepoznání, uvědomění vlastních kvalit, hodnot, potřeb
tvůrčí řešení konkrétních situací
prozkoumávání situací, které vyžadují celostní postoj
osobní vize
Týmový koučink
Koučování týmu lze využít v případech, kdy se chcete zaměřit na řešení situací, které se týkají celého týmu nebo skupiny, nebo při sledování dlouhodobých cílů skupiny. Může se jednat např. o stanovení cílů, efektivitu plnění úkolů, rozvoj týmu z pohledu jeho identity, potenciálu, kvality spolupráce nebo komunikace. Častá je kombinace týmového koučování s individuálním koučováním nebo jinými rozvojovými programy.
Koučovaní obvykle získají:
definování vize, cílů a strategie týmu a jejich aplikace v praxi
vyjasnění a respektování priorit týmu
posílení týmové odpovědnosti
zvýšení výkonnosti týmu
rozvoj kvality spolupráce a komunikace v týmu
posílení schopnosti řešit konflikty a efektivně využívat rozdílů v týmu
využití potenciálu jednotlivce a sladění s cíly celé skupiny.
Efektivitu koučování podporuje, když:
manažer týmu se aktivně zapojuje
je tým otevřený řešit situace a problémy v týmu a bere si za ně odpovědnost
členové týmu jsou ochotni investovat čas i energii na společná setkání a vnímají to jako svou prioritu.